pondělí 10. března 2008

Diving deep

V posledních dnech nezahálím a náležitě se věnuju svému jazykovému rozvoji. Hlavně tedy mimoškolně. S Dóri se vídáme zhruba dvakrát týdně (často i na několik hodin) a probíráme vše, co nás zrovna napadne. Půl času česky, půl času maďarsky, máme za sebou už pěkných pár setkání a enthusiasmu neubývá - přesně takovou sparingpartnerku jsem potřebovala. Dneska se chystáme do kina na maďarskou filmovou novinku Nyugalom (viz úryvek z románu, který tu byl kdysi k přečtení), myslím, že to bude lehce skandální a excentrické, moc se těším. Slibuji recenzi.

V kině jsem byla i v sobotu, tentokrát jsem však zcela záměrně vybírala film nevalných uměleckých kvalit za jedním jediným účelem: relaxovat v maďarštině. U filmu toho většinou ještě moc schopná nebývám, ale romantická komedie 9 a půl rande (9 és ½ randi) mi to báječně umožnila. Není nad to, když byste celému příběhu rozuměli i bez znalosti jediného maďarského slovíčka. Můžete jít domů s pocitem, že skutečně víte, o co šlo, a to, že v některých chvílích i dobře rozumíte vás hřeje u srdíčka jako malý bonus. Zato filmy, které nám občas ve čtvrtek pouští naše Zsuzsa takové nebývají. Naše intelektuální tanárnő trpí představou, že je nás třeba kulturně vzdělávat a nehodlá u toho dělat žádné ústupky. Nu, my zas v tomto směru neděláme žádné jazykové pokroky, řekla bych.

Novinkou na poli „maďarsky houšť, jen houšť“ jsou emaily. Tentokrát je mou sparingpartnerkou Csilla, která v Brně trpí chronickým nedostatkem komunikace v češtině, podobně jako jsem já dlouho trpěla v maďarštině. Takže pomalu najíždíme na dálkovou léčbu: poměrně intenzivní korespondenci. Napsat maďarsky, přiložit opravený mail v češtině, počkat si na opravu a další várku česky, odpovědět maďarsky... Myslím, že i tahle praxe se brzy projeví, psát maily mě baví víc, než se mořit s víkendovými cvičeními. A trochu psacího tréninku skutečně potřebuju: zatím se mi dělá lehce nevolno při představě dvacetistránkové práce v maďarštině na téma Současná maďarská literatura a její přijetí v ČR, kterou je třeba odevzdat koncem dubna.

Nu, špatné téma na závěr, jdu raději odpovědět na ten email.