čtvrtek 22. listopadu 2007

Hromadná doprava v Budapešti aneb ten kdo bydlí v Praze, necestuje draze

Nářky nad zdražováním jízdného v matičce stověžaté mě přivedly k myšlence uklidnit všechny trpící malým srovnáním našeho dopravního systému s veřejnou dopravou Budapešti. Takže si držte klobouky, pojede to (hurá!) pomalu, nepohodlně a hlavně za to pořádně zaplatíte!
Budapešť má stejně jako Praha k dispozici tři trasy metra, z nichž jedna není tak úplně metro jak jej známe my. Místní ji nazývají "podzemka" (földalatti) a původně to byla spíš těsně pod chodníkem jezdící tramvajka, vybudovaná při oslavách 1000 let příchodů Maďarů do Karpatské kotliny jako vůbec první metro na kontinentě. Už proto rozhodně stojí za vidění. Na druhých dvou trasách se prohánějí vagony ruské výroby, přesně ty, které Prahu postupně opouští. Jsou modré, zaprášené, počmárané a vůbec v podstatně horším stavu než ty naše. Ale neodpustím si podotknout, že se tak hodí k interiéru samotných stanic.
Pešťská část města je metrem docela slušně propojená a kde metro není, tam jej zastupuje či doplňuje příměstský vláček HÉV. Buda je na tom podstatně hůře, všeho všudy jsou zde tři stanice metra a 1 trasa HÉVu směrem na Szentendre. Možná se však blýská na lepší časy, čtvrtá trasa je už totiž ve výstavbě.
Tramvají, autobusů a trolejbusů jezdí v Budapešti hodně. Jejich číslování není příliš přehledné, asi záleželo, v jakém pořadí se linky zakládaly. Je však dobré vědět, že autobusy s červeným číslem jsou takzvané gyors - rychlé, které nestaví na všech zastávkách. Pozor na ně, někdy pomohou, jindy naopak. Stejně jako soupravy metra nejsou většinou ani ostatní vozidla v příliš dobrém stavu a kvůli častým zácpám si v nich navíc docela postojíte, v lepším případě alespoň posedíte. Na některých místech pomáhá speciální jízdní pruh pro autobusy, ale zdaleka není všude, kde by byl potřeba. A ještě jedna informace nutná pro jízdu autobusy: před vystoupením je třeba zmáčknout tlačítko, aby řidič vůbec zastavil. Zhouba pro turisty a nejen pro ně, naposledy jsem dál než jsem chtěla jela dnes a to jsem i věděla kde jsem, i že musím mačkat. Nestačilo to.
Pohled do jízdního řádu ukáže, že dobře se v Budapešti vede raním pracantům. Většina spojů jezdí již od půl páté a v přijatelných intervalech pokračuje do večera. Pak se však intervaly citelně prodlouží až kolem čtvrt na dvanáct takřka ustanou. Poslední metra vyjíždí ve 23:10, pokud se jim tedy chce. Tramvaj výjimečně potkáte i před půlnocí, ale to je spíše unikát. Noční busy jezdí většinou co půl hodiny, jen 906-tka propojující město obloukem z Budy přes Pešť a zase do Budy je čtvrthodinová královna noci.
A ceny? Jednotlivé jízdné je v Budapešti hanebně drahé. Hlavně proto, že musíte cvakat nový lístek při každém přestupu a málokam se dostanete jedním spojem. Spíš třema. Jednotlivý lístek vás vyjde na 230Ft (jednoduchý převod do korun říká odečti nulu), jednopřestupový na 380Ft. Lístek jen na metro při cestě do tří stanic 180Ft. Pokud dobře počítám, v porovnání s dnešními cenami v Praze skoro dvojnásobek a to srovnávám jen ceny, nikoliv co za ně jednotlivé dopravní podniky nabízejí.
Pokud Budapeští více než projíždíte a nechcete příliš chodit pěšky (přes centrum to není až takový problém, jen pozor, auta tu mají absolutní přednost a to se pozná jak při přecházení, tak podle intenzity znečištění ovzduší), doporučuji zauvažovat o turistických lístcích: jednodenní 1335Ft, třídenní 3100Ft a sedmidenní 3600Ft. Mimo to se dá pořídit "výhodné balení" deseti či dvaceti "singlů" s drobnou slevou. Jediné, co se opravdu vyplatí je však klasická tramvajenka. Studentská měsíční vyjde na 2950Ft, dospělácká na 7350Ft. Pořád je to zhruba o třetinu více než v Praze.
Tak nevím jak vy, já mám jasno. Ne že bych byla nadšená z pražského zdražování, ale nějak už jim to odpustím. Náš dopravní podnik je poklad. O tom, zda to Budapešť dohání alespoň počtem cyklistických stezek zase někdy jindy.